<<
acp Skoda Puurs
Meer weten? Lees hier het hele nieuwsbericht.

Studiemodel ŠKODA VISION X combineert aandrijving op CNG, benzine én elektriciteit

  • Studiemodel voor een stadscross-over van de Tsjechische autobouwer verschaft een blik op de toekomst van de automobile
  • ŠKODA VISION X is het eerste hybride model in de geschiedenis van ŠKODA dat zowel op aardgas en benzine als op elektriciteit kan rijden
  • CO2-uitstoot van slechts 89 g/km
  • ŠKODA’s eerste vierwielaandrijving zonder cardanas

ŠKODA AUTO kijkt tijdens het autosalon van Genève 2018 (6 – 18 maart) vooruit naar de toekomst van de autowereld. De Tsjechische autobouwer stelt er immers voor het eerst een voertuig voor dat een aandrijving op CNG en benzine combineert met elektrische aandrijving. Naast de verdere ontwikkeling van de SUV-designtaal toont de ŠKODA VISION X ook een nieuw soort hybride systeem. Dit bijzonder duurzame aandrijfconcept met een CNG-elektrische aandrijfcombinatie staat garant voor een spontane krachtontplooiing, meer levendigheid en een lage CO2-uitstoot van slechts 89 g/km. De VISION X is naargelang van de omstandigheden een voor-, achter- of vierwielaandrijver.

 

“Bij ŠKODA AUTO zijn de voorbereidingen en de ontwikkelingen voor de mobiliteit van de toekomst volop aan de gang”, zegt Christian Strube, ŠKODA AUTO-directielid voor Technische Ontwikkeling. “Met het hybride studiemodel ŠKODA VISION X bieden we een blik op de verdere ontwikkeling van ons modelgamma. CNG-wagens zijn schoon en betaalbaar. En dankzij de hybride component genieten onze klanten ook een uitstootvrije rijervaring.”

 

De bijzonder duurzame aandrijflijn van de FlexGreen-gelakte stadscross-over bestaat uit de indrukwekkende combinatie van een motor die op CNG (compressed natural gas of gecomprimeerd aardgas) of benzine loopt en twee elektromotoren. Deze nieuwe technologie beperkt de CO2-uitstoot tot een lage 89 g/km.

 

De verbrandingsmotor is een 1.5 TSI G-TEC-turboviercilinder die specifiek is ontwikkeld voor de verbranding van CNG (compressed natural gas). Deze CNG-motor ontwikkelt een maximumvermogen van 96 kW (130 pk) en een maximumkoppel van 200 Nm. Onder de achterbank schuilt een eerste CNG-tank, terwijl de tweede achter de achteras zit. De CNG-motor drijft de vooras aan, en een elektromotor de achteras. Die laatste wordt geactiveerd wanneer nodig – voor extra kracht bij het wegrijden (boosteffect) of om de trekkracht te verbeteren op glad of onverhard terrein. De capaciteit van de compacte energieopslageenheid voor de elektromotor is voldoende om de conceptstudie over een afstand van maximaal twee kilometer zuiver elektrisch te laten rijden.

 

De VISION X is ŠKODA’s eerste vierwielaandrijver zonder cardanas. Dat biedt duidelijke voordelen: een lager gewicht en dat betekent automatisch een lager verbruik. De elektromotor werkt bovendien enkel wanneer dat nodig is. De CNG-motor wordt bijgestaan door twee elektromotoren. De vierwielaandrijving komt enerzijds van de verbrandingsmotor met een van de twee elektromotoren – een riemaangedreven alternator-starter (BSG) – en anderzijds van de tweede elektromotor in de achteras, die wordt aangedreven door een lithium-ionbatterijsysteem onder een spanning van 48 volt. Dankzij recuperatie herlaadt de lithium-ionbatterij tijdens het rijden. Wanneer hij remt of vertraagt, zet de VISION X kinetische energie om in elektrische energie, die hij dan later kan gebruiken voor de aandrijving. Het maximumkoppel van 70 Nm is beschikbaar vanuit stilstand, waardoor de auto veel spontaner aanvoelt bij het wegrijden of bij korte acceleraties. De voordelen van de herlaadbare batterijen zijn dat ze weinig wegen, meer energie kunnen opslaan en betaalbaar blijven.

 

Het studiemodel drijft de voor-, de achter- of de vier wielen aan naargelang van de behoeften. In achterwielaandrijving brengt hij 1.000 Nm op de weg en dankzij de reservetank met benzine raakt hij tot 650 kilometer ver.

 

Het systeemvermogen van de twee aandrijflijnen laat de ŠKODA VISION X van 0 naar 100 km/u optrekken in 9,3 seconden en geeft hem een topsnelheid van 200 km/u.

 

Strategie rond elektromobiliteit

Elektromobiliteit speelt een cruciale rol in de wereldwijde groeistrategie van ŠKODA AUTO. In 2019 start de elektrificatie van ŠKODA’s modelaanbod met de introductie van de ŠKODA SUPERB met een plug-inhybride aandrijflijn. Naast elektrische auto’s zal de fabriek in Mladá Boleslav vanaf 2019 ook elektrische componenten bouwen voor de plug-inhybride modellen van verschillende merken van de Volkswagen Groep. Het eerste zuiver elektrische productiemodel van ŠKODA volgt kort daarop. Tegen 2025 zal het merk zijn aanbod van hybride en batterijaangedreven modellen naar diverse segmenten hebben uitgebreid.

Van Geel, C. (2018). Wereldpremière in Genève: studiemodel ŠKODA VISION X combineert aandrijving op CNG, benzine én elektriciteit. Geraadpleegd op 26 maart 2018, https://www.skoda-press.be/wereldpremiere-in-geneve-studiemodel-skoda-vi...

Inschrijven op de nieuwsbrief

Openingsuren

    • maandag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • dinsdag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • woensdag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • donderdag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • vrijdag
      7:45 12:00
      13:00 17:30
    • zaterdag
      10:00 12:00
      12:00 17:00
    • zondag
acp Skoda Puurs Momenteel zijn we open
Bekijk onze openingsuren